Välkommen till bibliotekskatalogen!

Filosofiska trender i den feministiska rörelsen
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Br08/4337
Författare
Titel
  • Filosofiska trender i den feministiska rörelsen
Upphov
  • Anuradha Ghandy.
Utgivning
  • Oktoberförlaget, Stockholm : 2021 Polen, 2021
Klassifikation
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 67 sidor ; 22 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Författaren till denna bok, Anuradha Ghandy (1954 - 2008), var en indisk kommunist, revolutionär ledare och skribent. Hon var medlem i det förbjudna Indiens Kommunistiska Parti (Maoisterna). Anuradha Ghandy ägnade sig huvudsakligen åt propagandaarbete och åt partiets underjordiska arbete i städerna. Hon gav betydande teoretiska bidrag i kampen mot såväl kastsystemet som kvinnoförtrycket i Indien. Hon dog mitt uppe i sin politiska gärning. Hon ådrog sig malaria i samband med en vistelse i Jharkhand, där hon utbildade stamfolk mot kvinnoförtrycket i deras egna samhällen. Under sina sista dagar tränade hon kvinnokader för att de skulle utveckla ledarskapsförmågor. Anuradha Ghandy var väl insatt i den internationella debatten om kvinnofrågan, feminismen och dess förhållande till marxismen. I denna bok granskar hon strömningar som liberalfeminism, radikalfeminism, anarkafeminism, ekofeminism, socialistisk feminism och postmodernism och feminism. Detta sker med referenser till såväl västerländsk som indisk debatt. Anuradha Ghandy skriver: ”Diverse filosofiska trender som existentialism, marxism och liberalism studerades och antogs av aktiva kvinnorörelser i USA och England. Således är feminister en eklektisk grupp som inkluderar en mångfald av tillvägagångssätt, perspektiv och ramverk, beroende på den filosofiska trend de antar. Likväl delar de en hängivenhet till att ge en röst åt kvinnors erfarenheter och att göra slut på kvinnans underordning. På grund av den västerländska hegemonin har dessa trender haft ett starkt inflytande på kvinnorörelsen i Indien också. Följaktligen måste en seriös studie av kvinnorörelsen inkludera en förståelse av de olika riktningarna i rörelsen.” Det betyder också att Anuradha Ghandys analyser har bäring på svenska förhållanden, på en proletärt feministisk rörelse i Sverige.
Ämne
ISBN
  • 9789198583953
*00006307cam a22009497i 4500
*001122717
*00520221107115743.0
*008210901s2021    sw ||||  |||| 000 0 swe c
*020  $a9789198583953$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789198583953
*035  $a(SE-LIBR)l0239gztjw2j13xb
*040  $aBOKR$bswe$dLi$dYa$ei$erda
*041  $aswe
*08204$a305.4201$223/swe
*084  $aOhja$2kssb/8
*1001 $aGhandy, Anuradha,$d1954-2008$4aut$0https://libris.kb.se/m1cm9m5tknxp2w1h#it
*24510$aFilosofiska trender i den feministiska rörelsen /$cAnuradha Ghandy.
*264 1$aStockholm :$bOktoberförlaget,$c2021
*264 3$aPolen,$c2021
*300  $a67 sidor ;$c22 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*520  $aFörfattaren till denna bok, Anuradha Ghandy (1954 - 2008), var en indisk kommunist, revolutionär ledare och skribent. Hon var medlem i det förbjudna Indiens Kommunistiska Parti (Maoisterna).    Anuradha Ghandy ägnade sig huvudsakligen åt propagandaarbete och åt partiets underjordiska arbete i städerna. Hon gav betydande teoretiska bidrag i kampen mot såväl kastsystemet som kvinnoförtrycket i Indien. Hon dog mitt uppe i sin politiska gärning. Hon ådrog sig malaria i samband med en vistelse i Jharkhand, där hon utbildade stamfolk mot kvinnoförtrycket i deras egna samhällen. Under sina sista dagar tränade hon kvinnokader för att de skulle utveckla ledarskapsförmågor.   Anuradha Ghandy var väl insatt i den internationella debatten om kvinnofrågan, feminismen och dess förhållande till marxismen. I denna bok granskar hon strömningar som liberalfeminism, radikalfeminism, anarkafeminism, ekofeminism, socialistisk feminism och postmodernism och feminism. Detta sker med referenser till såväl västerländsk som indisk debatt.   Anuradha Ghandy skriver: ”Diverse filosofiska trender som existentialism, marxism och liberalism studerades och antogs av aktiva kvinnorörelser i USA och England. Således är feminister en eklektisk grupp som inkluderar en mångfald av tillvägagångssätt, perspektiv och ramverk, beroende på den filosofiska trend de antar. Likväl delar de en hängivenhet till att ge en röst åt kvinnors erfarenheter och att göra slut på kvinnans underordning. På grund av den västerländska hegemonin har dessa trender haft ett starkt inflytande på kvinnorörelsen i Indien också. Följaktligen måste en seriös studie av kvinnorörelsen inkludera en förståelse av de olika riktningarna i rörelsen.”  Det betyder också att Anuradha Ghandys analyser har bäring på svenska förhållanden, på en proletärt feministisk rörelse i Sverige.
*650 7$aFeministisk teori$0https://id.kb.se/term/sao/Feministisk%20teori$2sao
*650 7$aKvinnofrigörelse$0https://id.kb.se/term/sao/Kvinnofrig%C3%B6relse$2sao
*650 7$aRadikalfeminism$0https://id.kb.se/term/sao/Radikalfeminism$2sao
*650 7$aEkofeminism$0https://id.kb.se/term/sao/Ekofeminism$2sao
*650 7$aSocialism$0https://id.kb.se/term/sao/Socialism$2sao
*650 7$aLiberalism$0https://id.kb.se/term/sao/Liberalism$2sao
*650 7$aFeminism$xpolitiska aspekter$0https://id.kb.se/term/sao/Feminism--politiska%20aspekter$2sao
*650 0$aFeminist theory
*650 0$aSocialism$2sao
*650 0$aEcofeminism
*650 0$aFeminism
*650 0$aLiberalism
*852  $5Ya$bYa$jBr08/4337
*887  $a{"@id":"l0239gztjw2j13xb","modified":"2022-11-07T11:57:43.054+01:00"}$2librisxl
*887  $5Ya$a{"@id":"1h6rfzlbznwvrjlq","modified":"2022-11-07T11:39:17.468+01:00"}$2librisxl
*976 0$aOhja$bKvinnofrågor
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörLånevillkorHylla
Ex1Tillgängligt MagasinLäsesalslånBr08/4337